Burnout Ne Demek? Nasıl Başa Çıkılır?

Ana Sayfa / Blog / Burnout Ne Demek? Nasıl Başa Çıkılır?

Burnout Ne Demek? Nasıl Başa Çıkılır?

Pandemi nedeniye evden çalışmak zorunda kalan birçok insan için, ev ve iş arasında bulanıklaşan sınırlar, tükenmişliğe geçiş yaptığınızı fark etmeyi oldukça daha güçleştirebiliyor. Yakın zamanda yapılan araştırmalar, uzaktan çalışanların yaklaşık yüzde yetmişinin tükenmişlik sendromu belirtileri yaşadığını gösteriyor. Günlük yoğun çalışma programı, görüntülü aramalar, çoğu ailenin hayatında yer alan uzaktan eğitim ve çalışmanın yanı sıra sosyal hayat ile özel hayatın iç içe geçişi de göz önüne alındığında burnout yaşanması şaşırtıcı gelmiyor.

Burnout Ne Demek?

Burnout ilk defa 1974’te Herbert Freudenberger tarafından, “bir neden veya ilişkiye bağlılığın, istenen sonuçları üretemediği durumlarda, motivasyon veya teşviğin yok olması” olarak tanımlanıyor. Uzun süreli veya kronik iş stresine bir tepki olarak doğan burnout, tükenme, işle daha az özdeşleşme anlamında sinizm ve mesleki becerilerin azalması duygularıyla karakterize ediliyor. Tükenmişlik olarak Türkçeleşen kavram, teknik olarak kendi başına bir teşhis sayılmak yerine, bir dizi semptomu ifade ediyor. Sendrom, kendinizi tamamen bitkin hissetmenize, işinizi oldukça düşük bir motivasyonda yapmanıza, sinirli veya endişeli olmanıza ve iş performansında bir düşüş yaşamanıza neden oluyor. Sendromu yaşayanlar, bitkin ve güçsüz hissederek hayatın talepleriyle baş edemez hale gelebiliyor. Psikolojik belirtilerinin yanı sıra, baş veya mide ağrısı, bağırsak sorunları gibi fiziksel veya uyumakta zorluk çekmek gibi zihinsel semptomları da bulunabiliyor.

Uzaktan Çalışmak ve Tükenmişlik Sendromu İlişkisi

Uzaktan çalışmanın, uzun vadede ortalamanın altında performans, hatalarda artış ve nihayetinde tükenmişliği tetikleyen etmenleri şöyle sıralanıyor:

  • Kişinin hayatına anlam ve önem vermesini sağlayan insani gereksinimlerini karşılayamaması,
  • İş yerindeki topluluk ve ekip üyeleri ile sosyal bağlar kurma ihtiyacını giderememesi,
  • Kıdemli iş arkadaşlarından alınan mentorluğun ve coworking ilişkisinin kaybolması,
  • Uzaktan çalışma teknolojisine yabancılık nedeniyle performans düşüklüğü yaşanması,
  • İş yerinde gündelik etkileşimlerle sağlanan güven ilişkisinin kurulup sürdürülememesi,
  • Uzaktan iletişim becerilerinin yetersizliği,
  • Ofis içi ortamda liderlerin doğal olarak oluşturduğu sorumluluk duygusu eksikliği,
  • Güvenli internet bağlantısı, iyi donanım gibi uygun evden çalışma koşullarının yokluğu,
  • İş ve özel hayat arasındaki sınırların belirsizleşmesinden kaynaklanan sorunların varlığı.

Evden Çalışırken Tükenmişlikle Başa Çıkmak

Tükenmişliğe yaklaştığınızı gösteren uyarı işaretlerini tespit ettiğinizde, rahatlamak ve gevşemek için zaman ayırmak, burnout ile baş etmenizde yardımcı olabiliyor. Tükenmişlikle başa çıkmak için faydalanabileceğiniz bazı öneriler:

  • Yıllık izninizi kullanarak rahatlama ve yeniden şarj olma fırsatlarını değerlendirin.
  • Uykunuzu alın.Yatmadan önce ekranlarınızı kapatıp sizi rahatlatacak etkinlikler yapın.
  • İşinizi zamanında bitirmeye çalışın. Akşam geç saatlere kadar mesainizi uzatmak yerine, iş saatleri içinde görevlerinizi tamamlamayı deneyin.
  • Keyifli aktiviteler için zaman ayırın. Dinlenmek, hobinizle meşgul olmak, arkadaşlarınızla ve ailenizle sohbet etmek için vakit yaratın.
  • Yoga, meditasyon, egzersiz veya yürüyüş yapmak gibi zihninizi boşaltan aktivitelere zaman ayırın.
  • Zaman yönetimi becerilerinizi geliştirmeye çalışın.
  • Kendinize bir ödül sistemi oluşturmayı deneyin.
  • Sağlıklı yaşam ve doğru beslenme arasındaki ilişkide denge kurmaya öncelik verin.
  • İhtiyacınız olduğunda yardım isteyin.

Tükenmişlik sendromunu önleme veya onunla baş etmenin bir yolu olarak Work Point sanal ofis, hazır ofis imkanlarından faydalanıp iş yükünüzü hafifletmeyi de deneyebilisiniz.